Hüseyin Keleş'in "Gezegenin Çılgın Sporcuları" Kitabının Çocuk Edebiyatı Açısından İncelenmesi

Loading
   Yazarının Hüseyin Keleş, çizerinin ise İbrahim Çiftçi olduğu “Gezegenin Çılgın Sporcuları” kitabı 1 Ağustos 2020 tarihinde Eğlenceli Bilgi Yayınları bünyesinde 7. Baskısıyla karşımıza çıkıyor.
   Bu kitap isminden de anlaşılacağı üzere alanında şöhret olmuş sporcuları konu alıyor. Bilgi vermenin amaçlandığı açık olan bu eser, dünya çapında tanınan Pele, Messi, Ronaldo gibi futbolcuları; Micheal Jordan, Kobe Bryant gibi basketbolcuları ve diğer spor dallarından seçilmiş yıldızların yaşamlarını ilham verecek şekilde karikatürlerle zenginleştirerek anlatıyor. 
   Hüseyin Keleş, 1981 yılında İstanbul Kurtuluş’ta doğdu. İlk ve ortaöğretimini bu semtte tamamladı. Lisans eğitimini İstanbul Üniversitesinde “gazetecilik” bölümünde tamamladı. Ardından çeşitli yayın kurumlarında muhabirlik ve editörlük yaptı. İkinci üniversitesini ise Anadolu Üniversitesinde “spor yöneticiliği” bölümünde bitirdi. Spora ilgi duyan Keleş, bu ilgisini yazıya döktü. “Gezegenin Çılgın Sporcuları” işte böyle ortaya çıktı.
   Yazar giriş bölümünde kitabın yediden yetmişe herkese hitap ettiğini açıkça söylüyor. Gerçekten de tema olan “spor” herkesin olmasa da çoğunluk kesimin ilgi duyduğu bir kavramdır. İnsanlar genelde hayatlarının bir bölümünde sporla uğraşmış veya ilgi duymuştur. Yazarın tema olarak sporu ele alması, bunu yaparken de alanında başarılı sporcular üzerinden anlatması gerçekten de yediden yetmişe herkesin ilgisini çekebilir. Ancak Keleş’in bu temayı aktarış tarzı mizahi unsurlardaki çocuksuluğa dikkat edilirse oldukça çocuğa göredir. Yazarın bu tarzı seçmesi kitabın hitap ettiği kitle kümesini oldukça daraltmıştır.
   Kitabın kapağına baktığımızda karşımıza ilk olarak İbrahim Çiftçi’nin çizdiği, kitabın içeriğinde de bulunan birkaç sporcu çıkıyor. Herkesin bildiği sporculardan seçilen çizimlerin sporseverlerin dikkatini çekmeye çalıştığı aşikardır. Kitabın ismi sarı renk üzerinde yeterince dikkat çekici büyüklükte kırmızı harfler şeklinde seçilmiştir. Ancak arka plandaki stadyum çizimi kapağın renk dengesini bozmuş, rahatsız edici bir renk cümbüşü haline getirip sporcuların çizimlerinin dikkat çekiciliğini zayıflatmıştır.
   İç yapıya gelecek olursak, metinlerin puntosu hitap edilen kitleye uygun olarak oldukça büyük seçilmiş, başlıklar dikkat çekecek şekilde kalın yazılarak vurgulanmıştır. Sıklıkla karikatürlere yer verilmiş, eğlenceli bir tarza okuyucuyu sıkmayacak bir anlatım yakalanmıştır. “Bilgi hazinesi”, “sürpriz bilgi” bölümlerinde ilgili sporcuyla alakalı spesifik bilgilere yer verilmiş, “bunları biliyor muydunuz ?” bölümünde okuyucuyu şaşırtıcı unsurlardan bahsederek merakını kamçılamıştır. Genelde bölümlerin sonunda “sözlük” bölümlerinde ise ilgili sporla alakalı terimler açıklanmış, okuyucunun genel kültürüne katkıda bulunulmuştur. Son olarak “bir soru bir cevap” kısımlarında okuyucunun bilgilerinin pekişmesine önayak olmuştur.
   Önce üçü yerli, onu yabancı toplam on üç sporcu takma adlarıyla tanıtılmıştır. sonrasında “nüfus kağıdı” bölümünde ilgili sporcunun isim, ana-baba, doğum tarihi, doğum yeri, boyu, lakabı, mevkisi gibi bilgiler paylaşılmıştır. Ardından sporcunun hayatı anlatılmaya başlanmıştır. Hayatları aktarılırken samimi, sohbetvari bir aktarış tarzı tercih edilmiştir. Bu durumu kısaca “sıkmadan, eğlendirerek öğretiyor” olarak ifade edebiliriz. Çocuklar genelde yerinde duramazlar. Bu yaşlarda spor yapmaya, enerjilerini atmaya meyillidirler. Yazar çeşitli alanlardan seçtiği sporcuları anlatırken onların önlerine çıkan engellerden bahsederek nasıl zorlukların üstesinden geldiklerine dikkat çekiyor.Okuyucuya cesaret vermeyi amaçlıyor.
    Sonuç olarak sporu ve sporcuları tanıtıp bunu yaparken de eğlenceli bir dille anlatmaktan ibaret olan bu eser, 10-15 yaş aralığına hitap eder. Teknik beceriler ve taktik öğrenimin gelişmesiyle birlikte takım sporlarıyla iç içe olunan bu dönemde “Gezegenin Çılgın Sporcuları” iyi bir rehber olabilir. Yalın, mizahi ve akıcı bir dille anlatımın yanı sıra sporcuların hayatlarından örneklerle motivasyon sağlayarak bilişsel gelişime de katkıda bulunulmuştur. 

Hatip Fırat Doğan | Gazi Eğitim Fakültesi, Türkçe Öğretmenliği 2. Sınıf 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İRTİDAD YAMACI

SALDIN BENİ

BAKMA BANA ÖYLE